Jak zbudować sklep internetowy, który sprzedaje – check lista
Według badania Bisnode Polska aktywnie na polskim rynku działa dzisiaj około 20 tysięcy sklepów internetowych. W porównaniu z rokiem 2014 stanowi to wzrost o ponad 11 proc. W ostatnich dwóch latach średnio liczba aktywnie działających sklepów wzrastała o 10 proc. Jeśli tendencja wzrostowa utrzyma się w kolejnych latach to już za pięć lat ich liczba może wzrosnąć do ponad 30 tysięcy. Nowe sklepy internetowe pojawiają się w sieci każdego dnia. Z kolei dotychczasowe prześcigają się w dostarczaniu rozwiązań, które usprawnią procesy sprzedażowe.
Witaj w świecie e-commerce!
Ale co zrobić, żeby nie ponieść porażki? Jak powinien być zbudowany sklep internetowy, który sprzedaje?
Co powinien mieć każdy sklep internetowy
Zostawiam Cię z moją check listą, z którą w prosty sposób sprawdzisz czy Twój sklep zawiera wszystkie niezbędne funkcje, które mogą wpłynąć na wzrost sprzedaży.
- Atrakcyjna oprawa wizualna sklepu
- Produkty – przypisane do odpowiednich kategorii i dokładnie opisane.
- Crossowanie produktów – produkty, które Klient może kupić poza tym, który w danej chwili ogląda.
- Zdjęcia produktowe – dobrej jakości, spójne ze stroną, zachęcające do zakupu i odzwierciedlające faktyczny produkt.
- Wyszukiwarka – podstawowa lub bardziej zaawansowana.
- Sortowanie produktów – po cenie, popularności czy dacie dodania.
- Filtrowanie produktów – po kolorze, rodzaju, kategorii, płci czy rozmiarze.
- Koszyk, lista życzeń lub schowek – w którym Klient będzie mógł przechować produkty, które wpadły mu w oko.
- Różne formy płatności – tradycyjny przelew bankowy, ale także szybkie płatności online PayU lub Przelewy 24.
- Różne formy wysyłki – Poczta Polska, kurier, Inpost, możliwość odbioru osobistego i wysyłki za pobraniem.
- Zakupy dla zarejestrowanych i gości.
- Stan magazynowy – jasna informacja dla Klienta, że ilość sztuk danego produktu ograniczona jest co do ilości.
- Akcje promocyjne – nic nie działa na ludzi tak jak promocje.
- Wtyczki społecznościowe – pokaż Klientom, gdzie można znaleźć Cię w sieci: Facebook, Instagram, Twitter, Google+
- Opinie klientów na temat produktów.
- Dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych.
Zaawansowane funkcje sklepu internetowego
- Powiadomienie o porzuconym koszyku – kiedy użytkownik doda coś do koszyka, ale wyjdzie ze strony www, warto po jakimś czasie wysłać do niego e-mail z informacją, że wybrane przez niego produkty czekają na zakup. Wysłanie takiej wiadomości powinno odbywać się automatycznie i dotyczy tylko zarejestrowanych użytkowników.
- Zaawansowane filtry – jeżeli Twoje produkty mają więcej opcji warto wprowadzić wyszukiwanie zaawansowane. Najczęściej spotykane w sprzedaży sprzętu RTV/AGD czy w sklepach z odzieżą.
- Program lojalnościowy – który sprawi, że „przywiążesz” do siebie Klientów. Zadbaj o atrakcyjność swojego programu.
- Dodatkowe formy płatności – karta kredytowa czy PayPal.
- Newsletter – za pośrednictwem, którego możesz poinformować swoich subskrybentów o nowych produktach, ofercie promocyjnej czy trendach w branży.
- Integracja z firmami kurierskimi – pozwala na automatycznie nadawanie przesyłek bez konieczności ręcznego wypisywania listów przewozowych.
- Integracja z paczkomatami – analogicznie jak wyżej.
- Integracja z Allegro – automatyczne wystawianie produktów na platformie Allegro złączone z tymi samymi stanami magazynowymi.
- Integracja z Ceneo i innymi porównywarkami to dodatkowa promocja dla naszego sklepu.
- Blog, który może wpłynąć na naturalne pozycjonowanie sklepu internetowego.