Analizowanie danych ze strony internetowej – czy to potrzebne?

Przygotowałeś stronę internetową. Zacząłeś reklamować swój biznes w sieci. Klienci się pojawiają – to ta optymistyczna wersja – lub nie – w tej gorszej wizji. I nagle rodzi się pytanie: „co mogę jeszcze zrobić, aby moje działania przyniosły lepsze efekty?”. Odpowiedź możesz znaleźć w statystkach swojej strony internetowej. Oczywiście pod warunkiem, że na Twojej stronie internetowej zostało zaimplementowanie odpowiednie narzędzie np. Google Analytics. 

Dlaczego analizowanie danych ze strony www jest takie ważne?

Przede wszystkim analizowanie danych daje nam dane wejściowe na temat potencjalnych Kkientów. W jednym miejscu mamy zgromadzone informacje na temat odbiorców takie jak: dane demograficzne, dane geograficzne, zainteresowania, zachowanie czy technologia wykorzystywana do przeglądania strony internetowej. Takie informacje pozwalają nam:

  • dostarczyć danych metrycznych dotyczących użytkowników odwiedzających naszą stronę i potencjalnych klientów,
  • dostarczyć narzędzi do segmentacji i analizy danych,
  • znaleźć odpowiedzi na poprawnie zadane pytania dotyczące zachowań

Czego nie dowiemy się z analityki strony?

Należy pamiętać, że choć Google Analytics daje nam bardzo dużo możliwości, nigdy nie da nam:

  • nazwisk i adresów IP użytkowników,
  • danych personalnych użytkowników odwiedzających naszą stronę,
  • gotowych odpowiedzi na postawione pytania.

Co należy mierzyć?

Korzystając z narzędzi analitycznych wato mierzyć zarówno mikro jak i makrokonwersje, ponieważ dostarcza to więcej danych o zachowaniu prowadzącym do określonych działań tzw. konwersji.

Konwersja to określone, oczekiwane działanie wykonane przez odbiorcę, potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową w internecie czy działania SEO. Inaczej konwersja zachodzi, gdy ktoś wykona ważną dla Twojego biznesu czynność np.

W ujęciu makrokonwersji:

  • dokona zakupu
  • wypełni i wyśle formularz rejestracyjny

W ujęciu mikrokonwersji:

  • zapisze się do newslettera
  • pobierze darmowy e-book
  • przeczyta wpis na blogu

Co daje segmentowanie klientów?

Segmentacja przede wszystkim pozwala wyizolować i analizować konkretne podzbiory danych. Możemy np. posegmentować Klientów według płci i wieku, żeby sprawdzić, który z segmentów dokonuje na naszej stronie najwięcej konwersji lub posegmentować dane według kanału marketingowego, żeby zobaczyć, który kanał odpowiedni jest za największe wzrosty na naszej stronie. Z kolei takie informacje pozwalają nam na dokładniejsze targetowanie reklam już do konkretnych grup klientów, którzy przynoszą najwięcej korzyści dla Twojego biznesu.

Ustalanie celów konwersji i atrybucja

Stworzyłeś stronę internetową w jakimś konkretnym celu. Jej głównym zadaniem jest…? I tutaj powinieneś sam odpowiedzieć sobie na to pytanie. Ja tylko podpowiem, że powinieneś ustalić swoje cele oraz KPI – kluczowe wskaźniki efektywności – finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach stopnia realizacji celów organizacji.

Co może być dla Ciebie ważne?

E-commerce

  • dokonanie zakupu
  • zapisanie do newslettera
  • utworzenie konta
  • pobranie aplikacji 

B2B

  • pozyskanie leadów
  • wysłanie zapytania
  • pobranie oferty 
  • pozostawienie numeru telefony
  • pierwszy kontakt na czacie

B2C 

  • wykonanie telefonu
  • wysłanie formularza

Blog

  • czas na stronie
  • scrollowanie 
  • komentarze
  • udostępnianie

Już wiesz?
Realizacja poszczególnych celów mierzy się przez konwersję, czyli ile % użytkowników będących na stronie dokonało danej czynności. Z kolei co było motywacją dla użytkownika, żeby wykonać dane działanie określa już reguły atrybucji. Reguły atrybucji obejmują wszystkie cyfrowe kanały kampanii:

  • Wejścia bezpośrednie
  • Bezpłatne wyniki wyszukiwania
  • Płatne wyniki wyszukiwania
  • Odesłania
  • Sieć społecznościowa
  • E-mail
  • Reklama displayowa (banerowa)

Najważniejsze pojęcia Google Analitycs

Sesja – to okres, w którym użytkownik przejawia swoją aktywność i wchodzi w interakcje z witryną – przegląda poszczególne podstrony, odświeża je, dokonuje zakupu, korzysta z formularzy, komentuje artykuły czy pobiera dostępne pliki pdf. Domyślnie sesja kończy się, jeśli użytkownik był nieaktywny przez co najmniej 30 minut lub po północy. Po tym czasie internauta zostanie przypisany do nowej sesji.

Odsłona – pokazuje, ile razy w sumie zostały wczytane wszystkie strony. W przypadku, kiedy użytkownik odświeży przeglądarkę i strona załaduje się od nowa, zostanie to uznane jako nowa odsłona.

Współczynnik odrzuceń – pokazuje ile % sesji wyglądało tak, że użytkownik wszedł „z zewnątrz” na daną podstronę i wyszedł z niej bez żadnej interakcji 

Wskaźnikiem sukcesu strony internetowej jest „strona na sesję” czyli tzw. głębokość strony – to średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny poszczególnych stron.

Dodaj komentarz