Udoskonalanie produktów i usług – design thinking

Otwierając firmę miałeś już pomysł na biznes. Zapewne opracowany produkt lub usługę. W większym lub mniejszym stopniu sprawdzony jego potencjał. I pierwsza sprzedaż. Taka jakiej oczekiwałeś czy nie? A co z feedbackiem od Klientów? Ich opinie były pozytywne czy spotkałeś się z negatywnymi komentarzami? A gdybym powiedziała Ci, że istnieje genialne narzędzie, które pozwoli dostosować Twój produkt (usługę) do potrzeb użytkowników? A to z kolei przełoży się na zwiększenie sprzedaży?

Design Thinking, bo o nim mowa, to twórcze rozwiązywanie problemów. Jego głównym zadaniem jest tworzenie innowacyjnych produktów lub usług opierając się na zrozumieniu potrzeb i problemów użytkowników. Metoda ta pozwala na nowo określić problemy z jakimi mają do czynienia Klienci oraz co najważniejsze pomaga znaleźć alternatywne strategie i sposoby na rozwiązanie tych problemów. W Design Thinking jest miejsce na najbardziej zwariowane pomysły, na zakładanie hipotez, testowanie, popełnianie błędów, przekazywanie feedbacku, wyciąganie wniosków i dyskusję. 

Co składa się na Design Thinking

Empatyzacja

Konieczność głębokiego zrozumienia potrzeb użytkownika. Należy postawić się na jego miejscu. Odciąć od własnych przekonań i spojrzeć na problem z jego perspektywy. Aby wykazać się empatią należy:

  • obserwować – zwracać uwagę na zachowania odbiorców i ich problemy, pytania potrzeby
  • angażować się – wchodzić w interakcje z odbiorcami
  • zanurzyć się – doświadczać tego, co Twoi odbiorcy

Narzędzia:
Mapa Empatii / Persony / Stinky Fish / Storyboard / Desk Research / Social listening / Wywiady

Definicja

Zbieranie wszystkich obserwacji z poprzedniego etapu, zrozumieniu motywacji i problemów odbiorców, a następnie zidentyfikowaniu obszarów problemowych.

Narzędzia:
Journey map / 5xWhy? / How Might We? / Matrycowa mapa / Diagram Venna

Ideacja

Generowanie pomysłów będących alternatywnymi rozwiązaniami dla zidentyfikowanego wcześniej obszaru problemowego. Celem tego etapu jest szeroka eksploracja możliwych rozwiązań i wygenerowania nowych pomysłów.

Narzędzia:
Crazy Eights / Mash-ups / 10×10 / Brainstorming

Prototypowanie

Przygotowanie rozwiązań w oparciu o zebrane informacje. Prototyp nie musi być finalnym produktem. Może zostać przedstawiony za pomocą prezentacji graficznej czy scenki.

Narzędzia:
Mock-ups / Role-play / Lego / Budowanie / Fake ad / Kolaż / Moodboard

Testowanie

Zadanie polegające na zebraniu informacji zwrotnej na temat przygotowanego rozwiązania.

Narzędzia:
Testowanie / Beta-wersja / Wywiady z finalnymi odbiorcami 

Mówiąc o fundamentach nie możemy zapominać o tym, że Design Thinking charakteryzuje się pewnymi cechami:

  • Skoncentrowanie na użytkowniku – należy skupić się na jego potrzebach, pragnieniach i problemach.
  • Interdyscyplinarność – należy wykorzystać wiedzę i doświadczenia z różnych dziedzin np. psychologii, socjologii, etnografii itp.
  • Feedback – należy ciągle zadawać pytania a nawet kwestionować pomysły.
  • Iteracyjność – należy na każdym etapie zastanowić się czy zdefiniowany problem odpowiada rzeczywistym potrzebom użytkownika.

Dodaj komentarz