Już wkrótce Google Analytics 4 całkowicie zastąpi Google Universal Analytics. Jeśli schemat analizowania danych opierasz na porównywaniu wyników rok do roku, kwartał do kwartału lub miesiąc do miesiąca to ostatni dzwonek na uruchomienie GA4 (tylko tak zapewnisz sobie ciągłość danych).

Każdy kto prowadzi biznes w internecie powinien znać Google Analytics. O tym dlaczego należy prowadzić analitykę stron internetowych pisaliśmy w poniższym artykule.

Google Analytics zrewolucjonizowało sposób, w jaki firmy śledzą wydajność witryn internetowych, zbierają dane o użytkownikach czy analizują zachowania ludzi w Internecie.

16 marca 2022 r. firma Google zszokowała branżę, ogłaszając, że 1 lipca 2023 r. Google wycofa swoją usługę Universal Analytics. Klienci Universal Analytics 360 będą mieli dodatkowe trzy miesiące na zakończenie migracji, przy czym ten produkt zostanie wycofany 1 października 2023 r.

Zmiana ta uniemożliwi pełne korzystanie z raportów w GAU, dlatego przejście na GA4 jest koniecznością. Warto skonfigurować GA4 już dziś, aby móc na spokojnie ustawić nowy system i zbierać oraz porównywać dane również rok do roku.

Google Analytics 4 zastąpi Universal Analytics

Wydany w październiku 2020 r. Google Analytics 4 (GA4) obiecuje wstrząsnąć tradycyjnym raportowaniem Google Analytics, zapewniając głębszą integrację z innymi usługami marketingowymi Google w chmurze. Reakcje były mieszane. To tak, jakby usunąć przycisk „Łatwy przycisk” i zastąpić go przyciskiem „Ponowna ocena mojej analizy biznesowej”.

Twoja organizacja musi teraz zadać sobie pytanie, co naprawdę chcesz mierzyć za pomocą analiz i w jaki sposób wykorzystujesz te spostrzeżenia do optymalizacji swojej działalności. Wymusi to rekonstrukcję pulpitów nawigacyjnych i ścieżek specyficznych dla potrzeb Twojej firmy i dostępnych danych w porównaniu z gotowymi pulpitami nawigacyjnymi, które stały się synonimem sukcesu w Universal Analytics, co mogło, ale nie musiało, być naprawdę istotne. 

Google Analytics 4 a pliki cookie

Ogłoszenie wygaśnięcia Universal Analytics i przyspieszonego wprowadzenia Google Analytics 4 wiąże się z zakończeniem stosowania plików cookie stron trzecich i wzrostem coraz bardziej restrykcyjnych globalnych wymagań dotyczących prywatności, które mają bezpośredni wpływ na produkty Google. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Google Analytics 4 nie opiera się na plikach cookie, a zamiast tego wykorzystuje model danych oparty na zdarzeniach do analiz i pomiarów. 

Russell Ketchem z Google wyjaśnia, dlaczego Google wymusza zmianę, mówiąc: „Universal Analytics powstało z myślą o generacji pomiarów online, które były zakotwiczone w sieci komputerowej, niezależnych sesjach i łatwiej obserwowalnych danych z plików cookie. Ta metodologia pomiaru szybko staje się przestarzała”.

Co musisz wiedzieć o Google Analytics 4

GA4 koncentruje się na uczeniu maszynowym i służy firmom do uzyskiwania spostrzeżeń potrzebnych w zmieniającym się krajobrazie cyfrowym. Wraz z rozwojem personalizacji sposoby, w jakie firmy śledzą, odwołują się i wykorzystują dane klientów jednocześnie, muszą być bardziej elastyczne i elastyczne na wszystkich urządzeniach, a nie tylko w witrynie na komputery stacjonarne.

Niektóre z najważniejszych cech GA4 obejmują:

  • Nowy raport w czasie rzeczywistym umożliwi przeglądanie danych klientów pochodzących z ostatnich 30 minut
  • GA4 jest stworzenie z myślą o nowych i nadchodzących przepisach dotyczących prywatności
  • Ulepszona integracja z platformą reklamową Google zapewni jeszcze większy pomiar ROI w kampaniach reklamowych
  • Wykorzystanie przez nich uczenia maszynowego zapewni lepsze wglądy, takie jak widoczność rezygnacji i lepsze porównania ruchu

Jak firmy mogą reagować na Google Analytics 4

Migracja może być często zniechęcającym zadaniem, ponieważ wiele krytycznych dla firmy punktów danych analitycznych wymaga prawidłowego wykonania. Niezbędne jest szybkie rozpoczęcie migracji, ponieważ jest to najlepsza droga do bezproblemowej migracji i zmniejszenia ryzyka utraty danych. 

Takie czasy to także świetna okazja do ponownej oceny swojego biznesu i określenia celów. Krajobraz cyfrowy w ciągu ostatnich dwóch lat radykalnie się zmienił. Podobnie jak w przypadku defragmentacji dysku twardego, poświęć ten czas na analizę i optymalizację w całym przedsiębiorstwie. Pozbądź się narzędzi, które nie działają (np. nie można ich zintegrować), poszukaj rozwiązań przyszłościowych, wyrzuć „śmieci” i zostaw najpotrzebniejsze dane.

Złożoność GA4 otworzy również nowe ścieżki do silniejszych integracji w twoim zapleczu technologicznym. Posiadanie niezależnej od dostawcy bazy danych, wykraczającej poza samą usługę Google Analytics, niesie ze sobą wiele korzyści. Google Analytics 4 będzie bardzo ważną częścią Twojej strategii dotyczącej danych, ale ponieważ i tak musisz zmienić swoje praktyki gromadzenia danych, wykorzystaj okazję na zaktualizowanie struktury gromadzenia danych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *