Konkurs w mediach społecznościowych to świetny sposób na dotarcie do nowych osób. Posty konkursowe zazwyczaj szybciej się „rozchodzą” i cieszą się dużym zainteresowaniem, generując zasięgi organiczne. Niestety wiele osób nie wie, że kwestie konkursów w mediach społecznościowych definiują poszczególne regulaminy platform, a także prawo obowiązujące w danym kraju. O czym musisz pamiętać, organizując konkurs na Facebooku lub Instagramie?
Cel konkursu
W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie jaki jest Twój cel:
- Wygenerowanie większych zasięgów
- Zdobycie nowych obserwujących
- Zwiększenie świadomości produktu
- Zwiększenie wyników sprzedaży
Kiedy zdefiniujesz swój cel, będziesz mógł wskazać grupę docelową i określi warunki konkursu oraz jego przebieg.
Zasady konkursu
Jednym z ważniejszych etapów projektowania konkursu w mediach społecznościowych jest określenie dokładnych zasad:
- Okreś co będzie nagrodą
- Jakie warunki należy spełnić, aby móc wziąć udział w konkursie
- Ustal czas trwania konkursu
Na tym etapie najważniejszą kwestią jest to, że na Faceboku czy Instagramie nie możesz (zgodnie z regulaminem) zrobić:
- Kazać udostępnić post konkursowy – możesz poprosić
- Kazać zapraszać inne osoby do wzięcia udziału w konkursie – możesz poprosić
Jeżeli udostępnienie postu lub otagowanie ludzi w poście będzie warunkiem koniecznym do spełnienia by wziać udział w konkursie, Twój profil może zostać zbanowany.
Konkurs a wyłanianie zwycięzcy
O wynikach konkursu w żadnym wypadku nie może decydować losowanie. W takim przypadku konkurs na Facebooku będzie podlegał ustawie o grach hazardowych.
Za losowanie nagród z naruszeniem przepisów grozi grzywna w wysokości do 240 stawek dziennych (jest to maksymalnie niecałe 6 milionów złotych!!!).
Karę tę można nałożyć na osobę, która jest odpowiedzialna za przeprowadzenie nielegalnej loterii.
Co należy zrobić, aby loterię przeprowadzić z godnie z zasadami?
- Złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej
- Wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto
- Nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów.
Jak wybrać zwycięzcę nie losując go?
Wystarczy dać zadanie konkursowe, które polega na skomentowaniu postu np.:
1. Napisz dlaczego to Ty masz otrzymać tę nagrodę
2. Odpowiedz na pytanie konkursowe
3. Dokończ zdanie
Spośród wszystkich odpowiedzi jury wybierze tę, która otrzyma nagrodę.
Jaki powinien być konkurs w mediach społecznościowych?
Przede wszystkim zadanie nie powinno być trudne. Nie może być zbyt angażujące dla obserwujących. Im będzie łatwiejsze, tym więcej osób odpowie na post.
Pamiętaj, że jeśli w związku z organizowanym konkursem przetwarzasz dane osobowe uczestników, obowiązuje Cię RODO. Twoim obowiązkiem jest poinformować uczestników o fakcie przetwarzania i przechowywania danych oraz odnieść się do odpowiednich dokumentów w jaki sposób to robisz.
Konkurs w mediach społecznośiowych bardzo łatwo zrobić, ale niestety można wpakować się też w problemy. Pamiętaj o zasadach panujących na portalach, ale nie zapominaj również o obowiązującym prawie.