Konkurs w mediach społecznościowych to świetny sposób na dotarcie do nowych osób. Posty konkursowe zazwyczaj szybciej się „rozchodzą” i cieszą się dużym zainteresowaniem, generując zasięgi organiczne. Niestety wiele osób nie wie, że kwestie konkursów w mediach społecznościowych definiują poszczególne regulaminy platform, a także prawo obowiązujące w danym kraju. O czym musisz pamiętać, organizując konkurs na Facebooku lub Instagramie?

Cel konkursu

W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie jaki jest Twój cel:

  1. Wygenerowanie większych zasięgów
  2. Zdobycie nowych obserwujących
  3. Zwiększenie świadomości produktu
  4. Zwiększenie wyników sprzedaży

Kiedy zdefiniujesz swój cel, będziesz mógł wskazać grupę docelową i określi warunki konkursu oraz jego przebieg.

Zasady konkursu

Jednym z ważniejszych etapów projektowania konkursu w mediach społecznościowych jest określenie dokładnych zasad:

  1. Okreś co będzie nagrodą
  2. Jakie warunki należy spełnić, aby móc wziąć udział w konkursie
  3. Ustal czas trwania konkursu

Na tym etapie najważniejszą kwestią jest to, że na Faceboku czy Instagramie nie możesz (zgodnie z regulaminem) zrobić:

  1. Kazać udostępnić post konkursowy – możesz poprosić
  2. Kazać zapraszać inne osoby do wzięcia udziału w konkursie – możesz poprosić

Jeżeli udostępnienie postu lub otagowanie ludzi w poście będzie warunkiem koniecznym do spełnienia by wziać udział w konkursie, Twój profil może zostać zbanowany.

Konkurs a wyłanianie zwycięzcy

O wynikach konkursu w żadnym wypadku nie może decydować losowanie. W takim przypadku konkurs na Facebooku będzie podlegał ustawie o grach hazardowych.

Za losowanie nagród z naruszeniem przepisów grozi grzywna w wysokości do 240 stawek dziennych (jest to maksymalnie niecałe 6 milionów złotych!!!).
Karę tę można nałożyć na osobę, która jest odpowiedzialna za przeprowadzenie nielegalnej loterii.

Co należy zrobić, aby loterię przeprowadzić z godnie z zasadami?

  1. Złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej
  2. Wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto
  3. Nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów.

Jak wybrać zwycięzcę nie losując go?

Wystarczy dać zadanie konkursowe, które polega na skomentowaniu postu np.:
1. Napisz dlaczego to Ty masz otrzymać tę nagrodę
2. Odpowiedz na pytanie konkursowe
3. Dokończ zdanie

Spośród wszystkich odpowiedzi jury wybierze tę, która otrzyma nagrodę.

Jaki powinien być konkurs w mediach społecznościowych?

Przede wszystkim zadanie nie powinno być trudne. Nie może być zbyt angażujące dla obserwujących. Im będzie łatwiejsze, tym więcej osób odpowie na post.

Pamiętaj, że jeśli w związku z organizowanym konkursem przetwarzasz dane osobowe uczestników, obowiązuje Cię RODO. Twoim obowiązkiem jest poinformować uczestników o fakcie przetwarzania i przechowywania danych oraz odnieść się do odpowiednich dokumentów w jaki sposób to robisz.

Konkurs w mediach społecznośiowych bardzo łatwo zrobić, ale niestety można wpakować się też w problemy. Pamiętaj o zasadach panujących na portalach, ale nie zapominaj również o obowiązującym prawie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *