Design thinking – co zrobić, aby produkt był jeszcze lepszy

W ostatnim artykule przedstawiłam Ci zagadnienie Design thinking, czyli metody twórczego udoskonalania produktów lub usług. A co powiesz na to, żebyśmy dzisiaj krok po kroku przeszli przez etapy twórczego projektowania produktu (lub usługi) z wykorzystaniem niektórych narzędzi? Potraktuj ten wpis jako wstęp do działania. Chciałabym, żebyś zobaczył, że to zadanie jest stosunkowo proste, a może przynieść Ci wiele wymiernych korzyści. Żeby móc przejść przez poszczególne etapy procesu, będziesz potrzebował w pierwszej kolejności dużo czasu, a poza tym…

  1. Twórczej grupy osób, które pomogą zdefiniować Ci poszczególne problemy i zagadnienia
  2. Narzędzi: kartki, karteczki samoprzylepne, długopisy
  3. Grupy badawczej
  4. Grupy testowej
  5. dostępu do internetu
  6. Odrobinę kreatywności
  7. Nieskończone pokłady fantazji

Krok 1 – dobór odpowiedniej grupy twórczej

W śród wybranej grupy twórczej musisz wyłonić osoby, którym zostaną przyznane następujące role:

  1. Badacz – lubi zadawać pytania, kwestionować, szukać informacji
  2. Wizjoner – lubi wymyślać nowe rozwiązania, szukać nowych pomysłów
  3. Artysta – lubi wizualizować i tworzyć, szukać nowych form wyrazu, ważne jest dla niego sposób prezentacji myśli
  4. Praktyk – lubi szczegółowy plan i porządek, dzielenie zadań, docenia konkrety
  5. Odpowiedzialnik – osoba, która trzyma całość projektu w ryzach. 

Krok 2 – zrozumienie perspektywy odbiorcy – empatyzacja

Do tego kroku wykorzystamy jedno z narzędzi tzw. Stinky Fish. Na dużej kartce narysuj rybę (tak, dosłownie rybę). Następnie każda z osób z grupy twórczej na samoprzylepnych karteczkach wypisuje problemy związane z produktem lub usługą. Jeżeli wypiszecie wszystkie możliwości kategoryzujecie je zgodnie z zasadą, że ryba psuje się od głowy. To oznacza, że największe problemy naklejacie w okolicy głowy ryby a najmniejsze problemy znajdują się w okolicy jej ogona. Wasze pomysły należy skonfrontować z danymi faktycznymi. Nie opieramy się tylko i wyłącznie na Waszych przemyśleniach. Ważne jest, aby wyjść do Klienta i to bezpośrednio od niego pozyskać cenne dane. W jaki sposób?

Wywiad – jako metoda empatyzacji offline

  1. Poświęć czas na skonstruowanie roboczego scenariusza (o co chcesz zapytać, jakie dane chcesz pozyskać, jak będziesz zapisywał wyniki)
  2. Przeprowadź wywiad na podstawie scenariusza z użytkownikami produktu
  3. Pytaj często dlaczego – dzięki temu Twój odbiorca będzie miał czas na refleksję, pogłębienie swojej wypowiedzi
  4. Nie używaj słów „zazwyczaj”, „często”, „zawsze: zadając pytania – zamiast tego odnoś się do konkretnej sytuacji albo pytaj „opowiedz mi, kiedy ostatnim razem”
  5. Zwracaj uwagę na język ciała, emocje i zachowanie odbiorcy
  6. Nie bój się ciszy i pauz – nie sugeruj odpowiedzi, ani nie zadawaj szczegółowych pytań. Nastaw się na słuchanie i moderowanie historii, którą snuje Twój respondent
  7. Nie zadawań pytań tak/nie – zamiast „czy” pytaj „jak się czułeś, gdy”, „co myślisz o”, „czym jest dla Ciebie”
  8. Upewnij się, że zebrałeś wszystkie potrzebne wnioski i informacje – prowadź wywiad w parze, wtedy jedna osoba może notować przemyślenia, obserwacje i wnioski

Weryfikacja opinii w internecie – jako metoda empatyzacji offline

  1. Skorzystaj z ogólnodostępnych narzędzi:

    – Brand24/Sentione (źródła, potencjał, liderzy opinii, konteksty dyskusji)
    – Answerthepublic (pytania grupy docelowej, tematy dyskusji)
    – Google Search (wątki, pytania, słowa kluczowe, najpopularniejsze wątki)
    – Google trends (sezonowość fraz, frazy podobne),
    – Grupy Facebook/Linkedin (obserwacja, bolączki klientów, wątki dyskusji),
    – Google Adwords Keyword Planner (potencjał ilościowy słów kluczowych, sezonowość wyszukiwań)
    – Instagram search – (wątki dyskusji, influencerzy, potencjał hashtagów i user generated content)
    – Buzzsumo – najpopularniejsze treści w danym temacie (wybrane na bazie popularności w social media)
    – Think with Google – raporty tematyczne,
    – Audience Insights (Facebook – demografia i psychografia użytkowników)
  2. Poświęć 5 minut na skonstruowanie roboczego kwestionariusza – na jakie informacje będziecie zwracać uwagę? czego szukasz? (o co chcecie zapytać, jakie dane chcecie pozyskać, jak będziecie zapisywać wyniki).
  3. Zacznij research. Pamiętaj o spisaniu wniosków

Następnie stwórz kartę problemu (osobną, dla każdego problemu) 

  • Na czym polega – opis lub wypisanie 3 blokerów/przeszkód/postaw, która są przykładem tego problemu i tłumaczą jego istotę
  • Kogo dotyczy – grupa docelowa – demografia, psychografia – nie tylko wskazanie grupy, ale także jej opis pod kątem dlaczego ich dotyka problem
  • Jak wypływa na tę grupę – 3 negatywne skutki, która są wynikiem wskazanego problemu 

Krok 3 – stworzenie wykresu Matrix Map

Na wykresie kategoryzujemy problemy względem skali problemu oraz priorytetu problemu. Kwestie, które znajdą się w przestrzeni zaznaczonej na pomarańczowo bierzemy na warsztat w pierwszej kolejności. 

Krok 4 – how might we

Wybierz najważniejszy Twoim zdaniem problem i określ dla niego tzw. How might we:

  1. Jak możemy (sprawić, ułatwić, pomóc, przyspieszyć, umożliwić)
  2. Poprzez (dostarczenie pewnej wartości, wiedzy, rozwiązania)
  3. Tak, aby (odbiorca mógł zrealizować potrzebę X, żeby dostarczyć wartości Y, żeby spełnić oczekiwania Z

Na przykład:

  1. Jak możemy sprawić, aby użytkownicy hulajnóg, jeżdżąc na nich czuli się bezpiecznie?
  2. Jak możemy ułatwić,  obsługę naszej aplikacji, aby była zrozumiała dla wszystkich Klientów?
  3. jak możemy pomóc, aby nasi Klienci czuli maksymalne wsparcie korzystając z usług serwisu?

Krok 5 – pomysły na rozwiązanie problemu z wykorzystaniem metody Crazy Eights

Weź kartkę A4 i podziel ją na 8 części. Każda z osób z Twojego zespołu w ciągu 1 minuty zapisuje jeden pomysł będący rozwiązaniem zdefiniowanego problemu. Nie ograniczaj się. To czas na kreatywność! Po 8 minutach analizujecie swoje pomysły i tworzycie jedną bazę. Następnie każdy z Was głosuje na projekty. Spośród wszystkich opcji wybieracie tę, która zdobyła najwięcej punktów

Krok 6 – stwórz prototyp rozwiązania

  1. Zwizualizuj i uprość koncept
  2. Przyjmij perspektywę odbiorcy (beginner’s mind)
  3. Nie zakochuj się w swoim rozwiązaniu – twórz wiele alternatyw
  4. Czuj się komfortowo z niską jakością prototypu – będziesz mieć jeszcze
  5. czas udoskonalić jego formę, jeśli koncept się sprawdzi
  6. Pamiętaj o iteracji, przyjmuj krytykę od innych
  7. Myl się szybko i często, by szybciej odnieść sukces
  8. Używaj kreatywnych metod – nie ograniczaj się
  9. Notuj swoje obserwacje, wnioski, obiekcje i uwagi

Krok 7 – testowanie

Twój prototyp muszą zboczyć potencjalni użytkownicy. To idealny czas na zebranie opinii i wprowadzenie poprawek do projektu.

Dodaj komentarz