Mit: SEO wystarczy zrobić raz i porządnie, zajmie to góra miesiąc
Fakt: Prowadzenie działań związanych z SEO to systematyczna praca. Jeżeli przestaniesz tworzyć treści i optymalizować stronę zgodnie z zasadami SEO, dasz znać robotom Google, że Twój biznes przestaje żyć.
Mit: SEO jest kosmicznie trudne
Fakt: SEO jest pracochłonne a nie kosmicznie trudne. Co prawda często zewnętrzne agencje przedstawiają SEO jako tajemną wiedzę, którą tylko oni posiadają. W rzeczywistości wystarczy znać zasady i samemu również można świetnie wypozycjonować swoją stronę internetową.
Mit: Liczy się tylko pierwsza pozycja w Google
Fakt: Pierwsza pozycja w Google zarezerwowana jest dla reklam Google Ads. Więc z działań SEO i tak jesteś na około 4 pozycji. Przy czym mam wrażenie, że ludzie dobrze to wiedzą i często szukają dalej niż pierwsze pozycje w Google. Ja osobiście, kiedy szukam firm niszowych lub małych manufaktur często przeglądanie zaczynam od 4 a nawet 5 strony wyszukiwania.
Mit: Na stronie musi być bardzo dużo treści. Im więcej tym lepiej.
Fakt: tak, treść jest potrzebna, bo to po treści Google indeksuje Twoją stronę w wyszukiwarce, ale ważniejsza od ilości treści jest ich jakość – nie tylko merytoryczna, ale również wizualna. W pierwszej kolejności tworzysz treść dla człowieka, w drugiej dla robotów Google. Tekst powinien być odpowiedzią na problem. Powinien być wyczerpujący i ładnie sformatowany. Stosuj nagłówki, pogrubienia, wypunktowania, zdjęcia i linkowanie wewnętrzne (czytaj więcej na temat linkowania wewnętrznego)
Mit: Słowa kluczowe są najważniejsze
Fakt: tak, słowa kluczowe są ważne, ale nie najważniejsze. Jeśli chodzi o SEO ważne są również inne czynniki np. szybkość wczytywania się strony, to czy strona jest respwnsywana itp. Niestety jeśli przesycisz treści słowami kluczowymi, Google może szybko się zorientować, że robisz to celowo i zamiast na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce zepchnie cię w czeluści internetu.
Mit: Miesięcznie trzeba publikować minimum 30 wpisów na bloga
Fakt: pamiętaj, że SEO to nie tylko tworzenie treści na stronie. Jeżeli stworzysz 30 wpisów na bloga miesięcznie, ale za tym nie pójdzie nic więcej, to dla Google Twoja strona nie będzie atrakcyjna. Czasami warto przyjrzeć się tekstom, które masz na stronie i je wzbogacić o nowy temat, o nowy wątek. W ogóle tworząc treści na stronę, skup się na wpisać „wiecznie zielonych”. To takie treści, które zawsze są aktualne. Bez względu na to czy użytkownik będzie je czytał teraz, czy za 5 lat wszystko co będzie w tekście nadal będzie aktualne.
Mit: SEO przestaje działać jeśli go nie robisz
Fakt: SEO będzie działało tak długo, jak długo użytkownicy znajda na Twojej stronie www na zadawane pytania. Dlatego warto tworzyć ponadczasowe treści, które się nie przeterminują. Jest jeszcze jedna przewaga SEO nad np. Reklamami Google Ads. Kiedy wyłączysz Google Ads – kończy się ruch na stronie z tego źródła. Kiedy przestaniesz robić SEO ruch na stronie z wyników organicznych zostanie.
Mit: Efekty działań SEO można zobaczyć z dnia na dzień
Fakt: to częsty błąd w rozumieniu. Na efekty trzeba poczekać. Chociażby dlatego, że samo indeksowanie treści w Google trwa około 30 dni (można to przyspieszyć), a to że treść się zindeksuje oznacza, że jesteś gdzieś w TOP 100 fraz kluczowych. Dopiero później powoli Twoja strona będzie wchodziła jak po schodach do góry na wyższe pozycje. Pamiętaj też, że czekanie na efekty nie może być bierne. Dbaj o jakość strony, zdobywaj linki, udoskonalaj treści.
Mit: SEO i pozyskiwanie ruchu organicznego nic nie kosztuje
Fakt: oczywiście sam ruch z naturalnych wyników wyszukiwania jest bezpłatny, to samo dojście do tego etapu, że ktoś trafi na stronę z Goolge już kosztuje i to nie mało. Po pierwsze musisz zapłacić za hosting i domenę. Po drugie treści – albo musisz poświęcić na stworzenie treści swój czas, albo skorzystać z usług coppywrittera. Po trzecie optymalizacja strony, publikowanie treści, zdobywanie linków zewnętrznych również zajmuje czas – a czas to pieniądz. Po czwarte, linki zewnętrzne – owszem można je załatwić w barterze, ale zazwyczaj za linki zewnętrzne trzeba zapłacić.