Google Analytics to darmowe narzędzie Google, które pozwala na analizowanie ruchu na stronie internetowej w różnym ujęciu. Z Google Analytics dowiesz się m.in jak użytkownicy trafili na Twoją stronę, czy była to ich pierwsza wizyta, a może już kolejna, w jakim państwie/mieście przebywali wchodząc na stroną, z jakiego oprogramowania korzystali czy jakie działania wykonali na stronie. Wszystkie te dane, odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane stanowią podstawę do lepszego dostosowania strony do potrzeb odbiorców.

Czas rzeczywisty, czyli co w tej chwili dzieje się na stronie?

Logując się do swojego konta Google Analytics i wybierając pierwszy z raportów „Czas rzeczywisty” dowiesz się:

  • Ilu użytkowników obecnie przegląda Twoją stronę?
  • W jaki sposób na nią trafili?
  • W jakim państwie/mieście obecnie przebywają?
  • Czy przeglądają wersję strony z urządzeń mobilnych czy z komputerów?
  • Jakie strony aktualnie przeglądają?

Kiedy warto analizować ten raport? Na przykład, kiedy wykupisz wysyłkę newslettera do zewnętrznej bazy Klientów, który został zaplanowany na konkretny dzień lub godzinę albo kiedy duży portal w mediach społecznościowych opublikuje informacje o Twojej firmie z linkiem przekierowującym do Twojej witryny.

Odbiorcy, czyli kim są Twoi Klienci? 

Kolejnym raportem w Google Analytics są odbiorcy. W tej zakładce znajdziesz informacje na temat użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową. Znajdziesz na niej takie informacje jak:

  • Dane demograficzne – wiek, płeć użytkowników
  • Dane geograficzne – język, lokalizacja
  • Zainteresowania – segmentacja
  • Zachowania – nowi a powracający, częstotliwość wizyt, zaangażowanie, jakość sesji
  • Technologia – przeglądarka i system, sieć
  • Ruch mobilny – urządzenia

Dzięki tym informacjom możesz lepiej dostosować stronę pod użytkowników, np.:

  • jeżeli na stronę wchodzi duża liczba użytkowników z innego kraju przy zachowaniu niedużego współczynnika odrzuceń możesz rozważyć uruchomienie wersji językowej strony
  • jeżeli na stronę wchodzi duża liczba użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych powinniśmy zadbać o responsywność strony
  • dane demograficzne – takie jak wiek i płeć – pozwala nam założyć jakie kreacje reklamowe powinny przynieść skuteczność w działaniach marketingowych.

Pozyskiwanie, czyli skąd przyszli do Ciebie Klienci?

Google Analytics pozwala także na wyciągnięcie informacji w jaki sposób trafili do Ciebie Twoi Klienci. Wyróżniamy następujące kanały:

  • Direct – wejścia bezpośrednio na stronę, czyli ktoś wpisał ręcznie adres Twojej stronie
  • Organic Search – wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania z różnych wyszukiwarek internetowych
  • Referral – przejścia na naszą stronę z innych stron internetowych.
  • Social – wejścia na stronę z platform społecznościowych: Facebook, Instagram, Google+ itp.
  • Paid Search – wejścia na stronę z płatnych kampanii Google Ads lub innych płatnych reklam
  • Display – wejścia na stronę z banerów reklamowych

Analizując te dane dowiesz się:

  • Kanały – ile masz wejść na stronę i z jakiego kanału
  • Cały ruch – jakie są źródła wejść na stronę
  • Witryny odsyłające – z jakich stron najczęściej użytkownicy przychodzą na Twoją stronę
  • Google Ads – zweryfikujesz skuteczność swoich kampanii w Google (jeśli takie prowadzisz)

Zachowanie, czyli co robią użytkownicy na Twojej stronie?

To raport, który pokazuje szczegółowe zachowania użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę. Dowiesz się na jaką stronę weszli, na jakiej spędzają najwięcej czasu a na jakich najmniej.

Konwersje, czyli stopień realizacji ustalonych celów?

O ustalaniu celów mierzalnych na potrzeby analiz w Google Analytics pisałam w artykule „Analizowanie danych ze strony internetowej – czy to potrzebne?” W zakładce konwersję możesz sprawdzić stopień realizacji swoich celów oraz porównać modele atrybucji, czyli które działania przynoszą najlepsze efekty.

Analizując te dane dowiesz się:

  • Czy wyznaczone przez Ciebie cele są realizowane
  • Która z form reklam przynosi najlepsze konwersje

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *